blog
15.07.2021

Ako zatočiť s bolesťami chrbta počas spánku a po prebudení?

Bolesť chrbta trápi osoby bez ohľadu na vek. V súčasnej dobe sa radí k najrozšírenejším civilizačným chorobám. Ozýva sa nielen cez deň, ale obťažovať vás môže aj v noci a dokonca ihneď po prebudení. Na vine môže byť zlý matrac, ale aj nevhodná spánková poloha. Ako si užiť zdravý spánok bez bolesti?

Za bolesťami chrbta najčastejšie stojí zlý matrac a nevhodne používaný vankúš

Bolesti chrbta, krčnej či bedrovej chrbtice alebo bolesti hlavy môžu byť následkom nevhodného matraca. Odborníci všeobecne odporúčajú matrac vymieňať po 7 rokoch používania. Po tejto dobe si matrac zaslúži výmenu nielen z hygienického hľadiska, ale aj z hľadiska konštrukcie. Matrac môže byť v rôznych častiach preležaný, takže vášmu opornému aparátu neposkytuje dostatočnú podporu. Aký je výsledok? Boľavý chrbát a únava hneď po prebudení.

Ťažkosti spojené s oporným aparátom môže umocňovať aj zle zvolený vankúš. Počas spánku dochádza k preťaženiu svalov, ktoré vyústi k blokádam chrbtice. Ráno teda napríklad len ťažko pohnete hlavou. Veľkosť vankúša je vhodné vyberať podľa spánkovej polohy. Správny model by mal chrbticu udržiavať v optimálnej polohe. Hlava by nemala byť predsunutá, ale ani v prílišnom záklone. Pri spánku na bruchu je lepšie siahnuť po mäkšom a nižšom vankúši. Pre spánok na boku a na chrbte je najlepší vyšší, stredne mäkký až tvrdý vankúš. Ak spánkové polohy počas noci často striedate, stavte na vankúš, ktorý sa danej polohe okamžite prispôsobí.

Spánkové polohy a najčastejšie bolesti chrbtice

Na kvalite spánku sa výrazne prejavujú spánkové polohy. Nejde však jednoducho povedať, ktorá je tá najlepšia a ktorej je naopak lepšie sa vyhnúť.

Najčastejšie spánkové polohy

Každý človek preferuje inú spánkovú polohu a hoci večer zaspáva v jednej, ráno sa prebúdza v inej. Aké spánkové polohy poznáme a ako ovplyvňujú bolesť chrbta?

  • Spanie na chrbte – je podľa odborníkov najlepšie. Chrbtica totiž zostáva v optimálnej polohe, čím sa predchádza nepríjemným bolestiam chrbta a krčnej chrbtice. Svaly v tejto pozícii sú uvoľnené. Pri spaní na chrbte je vhodné pod kolená umiestniť vankúš, ktorý chrbticu uvedie do neutrálnej polohy. Pre ešte väčšiu podporu sa odporúča pod spodnú časť chrbta vložiť malý zvinutý uterák. Vďaka tomu dochádza k lepšiemu usporiadaniu chrbtice a vnútorných orgánov. Pod hlavu je najlepšie vložiť vyšší, stredne mäkký anatomický vankúš.
  • Spanie na boku – patrí k neutrálnym polohám a je druhou najodporúčanejšou polohou. Aj v tomto prípade zostáva chrbtica v optimálnej polohe. Rameno aj zvyšok vášho tela by sa mali spojiť s matracom. Medzi kolená si vložte vankúš a ak cítite medzeru medzi pásom a matracom, vložte do nej menší vankúšik. Vankúše udržia vaše boky, panvu aj chrbticu v dobrom postavení. Pri spaní na boku sa odporúča hlavu podložiť vyšším a pevnejším anatomickým vankúšom.
  • Spanie na bruchu – z pohľadu odbornej verejnosti sa neodporúča, pretože je chrbtica zakrivená v neprirodzenej polohe, čo môže viesť k bolestiam krčnej chrbtice a hlavy. Dochádza totiž k zvýšenému tlaku na kĺby a svaly v blízkosti krku. Avšak spánok na bruchu je vhodný pri bolestiach bedrovej chrbtice, pretože dochádza k zmierneniu tlaku, ktorý je vyvíjaný na medzistavcové platničky. Pri spaní na bruchu je vhodné pod panvu a dolnú časť brucha vložiť vankúš, ktorý uvoľní tlak na chrbát. V závislosti na tom, ako sa v tejto polohe budete cítiť, zvážte podloženie hlavy mäkkým a nízkym vankúšom.
  • Spánok v polohe plodu – rovnako ako spanie na bruchu sa neodporúča, pretože váš chrbát a krk dostávajú zabrať. Na druhej strane však dochádza k uvoľňovaniu tlaku na platničky, ktoré v prípade vyskočenia tlačia na miesta medzi stavcami chrbtice. Pri spaní v klbku nezabúdajte striedať strany.


Obrázok: Anatomický vankúš podopiera krčnú chrbticu.

Najčastejšie bolesti chrbta pri spánku

Medzi najčastejšie bolesti, ktoré vás sprevádzajú v noci alebo sa ozvú hneď po prebudení, patria bolesti krčnej chrbtice a hlavy a bolesť bedrovej chrbtice.

  • Bolesti krčnej chrbtice a hlavy – ak pri spánku na chrbte dochádza k bolestiam v týchto častiach, siahnite po anatomickom vankúši. Ďalšou možnosťou je klasický vankúš, ktorý doplníte malým vankúšikom. Dbajte na to, aby vankúš nebol príliš tuhý ani mäkký. Pri spaní na boku je vhodné, aby bol krk vyššie ako samotná hlava. Pri bolestiach krčnej chrbtice nespite v polohe na bruchu.
  • Bolesti bedrovej chrbtice – od bolesti bedrovej chrbtice vám môže v noci uľaviť poloha na chrbte, kedy je potrebné pod kolená vložiť vankúš. Tak dostanete chrbticu do neutrálnej polohy. Ďalšou možnosťou je spánok na bruchu, pri ktorom dochádza k vyrovnaniu tlaku v medzistavcových platničkách chrbtice. Ak je bolesť v tejto časti silná, je možné si uľaviť bedrovým pásom, ktorý spoľahlivo zastúpi napríklad stočená mikina alebo deka uviazaná okolo bedier.

Spoľahlivý recept na bolesti chrbta

Od bolesti počas spánku vám pomôže uľaviť správne vybraný matrac pre boľavý chrbát v kombinácii s vhodným roštom a vankúšom.

Pri výbere matraca je potrebné dodržiavať niekoľko základných pravidiel. Matrac vyberajte podľa:

  • svojej výšky
  • hmotnosti
  • preferovanej spánkovej polohy
  • zdravotných ťažkostí

Všeobecne sa pri bolestiach chrbta neodporúča spať na mäkkých či preležaných matracoch, ktoré chrbtici neposkytujú dostatočnú oporu. Lepšie je siahnuť skôr po tvrdšom matraci. Samozrejme, tuhosť matraca sa odvíja od hmotnosti človeka. Pre osoby s vyššou hmotnosťou nie je dobrou voľbou príliš mäkký matrac. Tvrdšie matrace budú vyhovovať osobám spiacim na bruchu, ale nebudú vhodné pre tých, ktorí spia na boku. V tomto prípade sa totiž na bedro a rameno vyvíja príliš veľký tlak.

S bolesťou chrbta vám pomôžu zatočiť kvalitné ortopedické matrace. Nemýľte si pojem ortopedické a zdravotné matrace. Zdravotné matrace musia spĺňať nielen materiálové a zdravotné požiadavky na príslušné certifikácie, ale musia byť aj zaradené Ministerstvom zdravotníctva na zoznam zdravotníckych pomôcok.


Obrázok: Matrac, ktorý uľaví od bolesti bedrovej chrbtice.

Ktoré ortopedické matrace nájdete v ponuke Materasso?

  • BEAST Lavender – jeho nosnosť činí až 180 kg a je vhodný pre všetkých, ktorých trápia bolesti krížov (bedier). Jadro matraca je napustené prírodnými esenciálnymi olejmi, ktoré upokojujú myseľ, uvoľňujú stres a pomôžu s relaxáciou tela.
  • VISCOGREEN lux – matrac je vhodný pre ľudí s hmotnosťou do 170 kg. Je ideálny v prípade, že trpíte bolesťami bedrovej chrbtice, alergiami, reumatizmom alebo máte neustále studené nohy. Horná strana je vyrobená z prírodnej viscoelastickej peny s tvarovou pamäťou, ktorá sa rýchlo prispôsobí zmenám spacích polôh.
  • NEROLI therapy – matrac je vhodný pre osoby, ktoré trpia alergiami, bolesťami hlavy, bedrovej chrbtice, potením alebo reumatizmom. Jeho nosnosť je 140 kg. Má 7 zón tuhosti a vďaka obsahu esenciálnych olejov napomáha pokojnému spánku.

Okrem matraca je dôležitý aj výber správneho roštu, ktorý pomôže rozložiť tlak spiacej osoby na lôžku. Rošt je potrebné vyberať podľa typu matraca. Pevný latkový rošt je vhodný pre pružinové matrace, lamelové rošty najlepšie fungujú v tandeme s penovými matracmi. V prípade, že zvolíte ručne či elektricky polohovateľné rošty, môžete si oblasť hlavy či nôh nastaviť do takých polôh, ktoré vašej chrbtici budú vyhovovať najlepšie.
 

 

Publikované 15.07.2021
Aj ty sa chceš poriadne vyspať? Pozri naše matrace

Taktiež sa Vam môže páčiť

blog 30.12.2021 ⦁ Ako vybrať rošt ⦁ Výber matraca Ako vybrať matrace a rošty pre seniorov